Vragen?

Algemeen

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s, geen waardevermindering. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar. Ook reparaties worden voor je geregeld.

Je bent vast heel nieuwsgierig hoe de appartementen er uit komen te zien! Om je alvast een beeld te geven van het uiteindelijke resultaat, geven wij een impressie met artist impressions.

Op de bouw is het niet mogelijk om gewoon even langs te lopen. Er zijn namelijk strenge veiligheidsrichtlijnen om ongevallen te voorkomen. Mogelijk komen er vanaf de start verhuur ook foto’s beschikbaar, of een online rondleiding. Deze vind je dan op deze website terug. Tevens zijn wij een modelwoning aan het realiseren en kunnen niet wachten om deze aan jullie te laten zien. Meer informatie hierover volgt.

Naast de impressies op deze website gaan we er alles aan doen om een kijkmoment te organiseren op de bouw. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven hierover.

De appartementen zijn per direct beschikbaar.

Iedere woning beschikt over een inpandige berging binnen de woning. Er zijn geen externe bergingen.

De parkeergarage biedt ruimte aan 75 parkeerplekken en deelauto’s. 45 parkeerplaatsen zijn gekoppeld aan de woningen typen Waterfront +P en City view+P. Er zijn 28 vrij beschikbare parkeerplekken voor woningen zonder gekoppelde parkeerplaats te huur voor € 175,– per maand. Je kunt bij de inschrijving aangeven of je hiervoor in aanmerking wilt komen. Er zijn geen gratis parkeerplekken in de buurt. De gemeente verstrekt geen parkeervergunningen.

De gemeente geeft geen parkeervergunningen af.

Er wordt momenteel hard gebouwd aan de appartementen. Uit veiligheidsoverwegingen is het dan ook niet mogelijk om zelfstandig de bouwplek te betreden. Om je toch een indruk te geven, zullen wij kijkdagen organiseren. Zodra we hier een specifieke datum van weten, informeren wij jou hierover via de website en een nieuwsbrief.

Er is een fietsenberging. Voor ieder appartement zijn 2 fietsplaatsen beschikbaar.

Inschrijving

1. Inschrijving
Zoek in de kavelkaart (woningzoeker/woningvinder) naar je favoriete woningen. Wanneer je de voorkeurswoningen hebt toegevoegd aan jouw favorieten kun je bovenaan klikken op ‘’Inschrijven” om verder te gaan met de inschrijving.

2. Online dossier
Wanneer je het inschrijfformulier hebt ingevuld en verstuurd, ontvang je een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken voor jouw persoonlijke online dossier (IDD). Hierin kan je jouw persoonlijke gegevens inzien en eventueel aanpassen. Daarna upload je het bewijs van inkomen in de card “documenten”. Dit kan een UWV document of een jaaropgave of een werkgeversverklaring zijn. Overige documenten zijn in deze fase van de inschrijving nog niet nodig.

3. Voorlopige toewijzing en huurreservering
We gaan op basis van jouw voorkeuren en ingevulde gegevens woningen toewijzen. Je ontvangt een eventuele voorlopige toewijzing altijd per mail. In de mail ontvang je ook de instructie hoe je de toegewezen woning kunt accepteren.

Op basis van je inschrijving wordt er gekeken naar beschikbare woningen en de door jouw ingevulde gegevens. Als jouw inkomen matched met jouw voorkeurswoningen en de woning is beschikbaar volgt de voorlopige toewijzing. Het kan voorkomen dat er meerdere geschikte kandidaten, dezelfde woning als hun voorkeurswoning geselecteerd hebben, in dit geval zal er geloot worden. Mocht jij niet bij de gelukkige zitten die in de eerste ronde een woning toegewezen krijgt, dan wordt je automatisch op de reserve lijst geplaatst.

Ben je wel een van de gelukkige die een woning toegewezen heeft gekregen en je kiest ervoor om de voorlopige toewijzing te accepteren, dan word je gevraagd om de betaling van de huurreservering van € 75,- te voldoen . Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie van de toegewezen woning. De woning is dan alleen voor jou gereserveerd!

Je ontvangt de huurreservering retour na ondertekening van het huurcontract, uiterlijk een week voor de oplevering van je woning.

4. Huurcheck
Na acceptatie van de toegewezen woning ontvang je per mail een bevestiging met daarin de link naar de huurcheck omgeving van Cruquius Docks. Dit is een beveiligde omgeving via een koppeling met je DigiD. Hierin worden de gegevens gedeeld die noodzakelijk zijn voor de toetsing voor het huren van een woning. Het is mogelijk dat er gevraagd wordt naar aanvullende documenten die nodig voor het beoordelen van de inkomenssituatie. We toetsen je gegevens op echtheid en bekijken je inkomenssituatie en betaalverleden. De uitslag van deze toetsing volgt uiterlijk na 7 werkdagen, mits alle benodigde gegevens en documenten beschikbaar zijn gesteld door jou. Mochten er toch documenten ontbreken kan het voorkomen dat de toetsing langer duurt. Als er in deze toetsing falsificaties naar voren komen zal de huurreservering niet geretourneerd worden.

Na positieve afronding van de toetsing en dossiercontroles, wordt het huurcontract aangeboden. Als je besluit het aangeboden contract na positieve afronding van alle controles niet te accepteren, dan vervalt de huurreservering en wordt deze niet geretourneerd.

5. Contract | Retour huurreservering
Na positieve afronding van de huurcheck ontvang je het huurcontract. De huurreservering wordt teruggestort nadat je het contract hebt ondertekend in de week voor de sleuteloverdracht en oplevering van jouw appartement.

6. Sleuteloverdracht
Nadat het contract is ondertekend word je geïnformeerd over de exacte datum van sleuteloverdracht en de verdere opleverprocedure. Het is mogelijk dat er bij de ondertekening van de huurovereenkomst nog niet duidelijk is wat de exacte opleverdatum van je woning zal zijn. In dit geval ontvang je waar mogelijk, maximaal vier weken van tevoren de definitieve datum voor de sleuteloverdracht.

Zodra de inschrijfperiode van start gaat ontvang je hierover mail. De online inschrijving van Cruquius Docks is vergelijkbaar met de papieren inschrijving die vaak gebruikt wordt. Maar door de digitale verwerking kunnen wij sneller reageren en je kunt alles gemakkelijk vanuit huis organiseren!

De inschrijving is gratis en kun je via de website starten, zie; Hoe werkt de inschrijving?

Op basis van je inschrijving wordt er gekeken naar beschikbare woningen en de door jouw ingevulde gegevens. Als jouw inkomen matched met jouw voorkeurswoningen en de woning is beschikbaar volgt de voorlopige toewijzing. Het kan voorkomen dat er meerdere geschikte kandidaten, dezelfde woning als hun voorkeurswoning geselecteerd hebben, in dit geval zal er geloot worden. Mocht jij niet bij de gelukkige zitten die in de eerste ronde een woning toegewezen krijgt, dan wordt je automatisch op de reserve lijst geplaatst.

Ben je wel een van de gelukkige die een woning toegewezen heeft gekregen en je kiest ervoor om de voorlopige toewijzing te accepteren, dan word je gevraagd om de betaling van de huurreservering van € 75,- te voldoen . Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie van de toegewezen woning. De woning is dan alleen voor jou gereserveerd!

Je ontvangt de huurreservering retour na ondertekening van het huurcontract, uiterlijk een week voor de oplevering van je woning.
Na acceptatie van de toegewezen woning ontvang je per mail een bevestiging met daarin de link naar de huurcheck omgeving. Dit is een beveiligde omgeving via een koppeling met je DigiD. Hierin worden de gegevens gedeeld die noodzakelijk zijn voor de toetsing voor het huren van een woning. Het is mogelijk dat er gevraagd wordt naar aanvullende documenten die nodig voor het beoordelen van de inkomenssituatie. We toetsen je gegevens op echtheid en bekijken je inkomenssituatie en betaalverleden. De uitslag van deze toetsing volgt uiterlijk 7 werkdagen, mits alle benodigde gegevens en documenten beschikbaar zijn gesteld door jou. Mochten er toch documenten ontbreken kan het voorkomen dat de toetsing langer duurt. Als er in deze toetsing falsificaties naar voren komen zal de huurreservering niet geretourneerd worden.

Na positieve afronding van de toetsing en dossiercontroles, wordt het huurcontract aangeboden. Als je besluit het aangeboden contract na positieve afronding van alle controles niet te accepteren, dan vervalt de huurreservering en wordt deze niet geretourneerd.

• Klik hier om naar de woningzoeker te gaan
• Klik links bovenaan op de pagina op “Inloggen” en log in met jouw gegevens.
• Kies in de woningzoeker jouw voorkeurswoningen uit (maximaal 10) en voeg deze toe aan jouw voorkeuren via het hartje.
• Heb je jouw voorkeurswoningen gevonden en toegevoegd aan jouw voorkeuren? Klik dan op het hartje, links bovenaan de pagina.
• Controleer jouw voorkeuren en klik onderaan de pagina op de knop “voorkeuren definitief maken”.
• Vul je gegevens opnieuw in en verstuur je inschrijving.
• Jouw nieuwe voorkeurswoningen worden dan toegevoegd aan jouw vorige inschrijving.

Om de inschrijving zo soepel en veilig mogelijk te laten verlopen werken wij met huurcheck. Dit is een beveiligde digitale omgeving waar jij jouw gegevens uit de DigiD omgeving kan delen. Beschik je niet over een persoonlijk DigiD, dan wordt er door huurcheck een alternatieve route aangeboden met de traditionele documenten.

Na acceptatie van de woning en betaling van de huurreservering, ontvang je een uitnodiging voor de beveiligede omgeving van huurcheck.

Indien geen gebruik kunt maken van DigiD omgeving, wordt in de huurcheck omgeving om de onderstaande documenten gevraagd.

Let op
Deel deze documenten alleen in de Huurcheck omgeving, mail ze ons niet. Je ontvangt een separate uitnodiging voor de huurcheck nadat je een voorlopige toewijzing op een woning accepteert.

Identiteit
Uittreksel bevolkingsregister (van beiden, maximaal 3 maanden oud)

Een verklaring van de huidige verhuurder / hypotheekhouder (niet ouder dan 3 maanden). Dit is alleen voor jou van toepassing als je niet inwonend bent. Ben je wél inwonend? Dan hoef je dit document niet aan te leveren.

Ben je in loondienst?

  • Werkgeversverklaring
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Klik hier om te zien hoe je dit document kunt opvragen: Handleiding UWV formulier aanvragen DigiD. Houdt er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.

Ben je gepensioneerd/AOW-gerechtigd?

  • Jaaropgave van AOW en indien van toepassing pensioen
  • Inkomensverklaring van de belastingdienst
  • Kopie bankafschrift waarop storting van AOW en indien van toepassing pensioen zichtbaar is

Voor zzp –er, zelfstandig ondernemers, directeur/aandeelhouders bovendien:
Als ondernemer kun je jouw inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543 of door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met een DigiD.

Heb je geen inkomensverklaring? Dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Balans, winst- en verliesrekening van de afgelopen 2 jaar opgemaakt door accountant/administratiekantoor.
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de belastingdienst).
  • Een inschatting, door een accountant opgesteld, van het verwachte resultaat van het komende boekjaar
  • Recent Uittreksel uit het Kamer van Koophandel register (niet ouder dan 3 maanden)
  • Bankgarantie van minimaal 3 maanden
  • Verklaring IB60

Heb je een koopwoning?
Dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten en de huurkosten te dragen.

Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:

De woning is verkocht:

  • (Voorlopige) koopakte aanleveren
  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker OF een nota van afrekening.

Je houdt de hypotheek aan:

  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker
  • Bankafschriften met hierop de maandelijkse hypotheeklasten

Tevens dien je er rekening mee te houden dat je vanuit de huurovereenkomst verplicht bent je in te schrijven op het adres van het gehuurde. Eventuele hypotheekrente aftrek komt hiermee te vervallen.

Scheiding
In geval van scheiding is het van belang dat je jouw financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant of verklaring mediator, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen ten opzichte van het inkomen.

Eigen vermogen
Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening middels een kopie dagafschrift.

Om identiteitsfraude tegen te gaan is het belangrijk om documenten aan te leveren die aan de AVG richtlijnen voldoen. Dit houdt onder meer in dat je BSN en pasfoto niet zichtbaar mogen zijn. Hiervoor kun je gebruik maken van de KopieID app van de Rijksoverheid. Daarnaast is het belangrijk om de documenten via het beveiligde online dossier aan te leveren en niet via e-mail.

Wij streven ernaar het verhuurproces zoveel mogelijk digitaal te laten verlopen. Door de digitale verwerking kunnen we sneller reageren, je beter ondersteunen en kun je vanuit huis alles organiseren. Vanzelfsprekend staan we jou ook graag persoonlijk te woord en helpen wij jou, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de voor jou perfecte woning.

Toetsing en inkomen

Om in aanmerking te komen voor een appartement is het van belang dat je aan de inkomensrichtlijnen kunt voldoen en geen negatieve BKR registratie hebt.

Om een appartement te huren, gelden de volgende inkomenseisen:

Bij een kale huurprijs van bijvoorbeeld €1.200,-, moet je minimaal 36x de kale netto huur op jaarbasis verdienen.

Voorbeeld netto maandhuurprijs: €1.200,-

€1.200,- x 36 = € 43.200 bruto op jaarbasis

Vakantiegeld, vaste bonus, vaste 13e maand mogen meegerekend worden bij het bepalen van het bruto jaarinkomen. Flexibele bonussen, winstuitkering en vergoeding voor een lease-auto worden niet meegenomen in de inkomenstoetsing.

Voor gepensioneerden geldt een lager benodigd inkomen door de lagere belastingdruk. Het belastbaar inkomen van gepensioneerde kan verhoogd worden met 30%.

Vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden voor de inkomenstoets. 10% van het vermogen kan worden meegeteld in het jaarinkomen.

Om een appartement te huren moet je minimaal 36 x de kale netto huur op jaarbasis verdienen. Voor een midden huurwoning met een kale huur tot € 1.041,76 (vanaf 2022 € 1.075,-) mag het gezamenlijk inkomen van uw huishouden niet hoger zijn dan € 64.407,- (bedrag 2022).

Zie de website van de gemeente Amsterdam voor meer informatie

Omdat een huurcontract wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar, is het belangrijk dat je ook op langere termijn de huur kunt betalen. Daarom kunnen wij alleen rekening houden met inkomen uit een vast dienstverband (minimaal 12 maanden). Het is dus niet mogelijk om met een flexibel arbeidscontract een appartement te huren in een van onze complexen.

Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomensrichtlijnen, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.

Een lening via DUO kan niet mee worden gerekend als inkomen. Tenzij aan deze eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.

Nee, het is niet mogelijk om te huren met een garantstelling.

Om in aanmerking te komen voor een van de appartementen dien je zelf een vast en voldoende inkomen te hebben die past bij de inkomensrichtlijnen.

Een borg wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijf hebt of wanneer je een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebt. De hoogte van de waarborgsom wordt jou, voordat je het contract ontvangt vermeld.

Huren

Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand.
Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juni.

De woningen worden verhuurd in de vrije sector. Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen.

Ja, voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.

De servicekosten zijn  € 99,- per maand. De servicekosten voor een parkeerplaats zijn € 10,- per maand.

Nee, de prijs op de website is de kale huur.

Kwaliteit en voorzieningen

De afbeeldingen zijn Artist Impressions. Bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning er uit kan zien. Het is niet per se een weergave van de door jou gekozen woning. De woningen worden kaal opgeleverd met een afgewerkte badkamer, keuken en toilet. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De ligging van de woning kun je zien op de verdiepingsplattegrond.

Nee, de appartementen worden voorzien van een luxe keuken met inbouwapparatuur en een moderne badkamer. De keuken- en badkameropstelling zie je op de plattegronden.

De keukens bij Cruquius Docks worden modern afwerkt, hebben witte keukenkastjes en een zwart quartsiet werkblad en zijn van het merk Bruynzeel. De indeling van de keukens verschild per type appartement, op de plattegrond is de indeling weergegeven. De keukens zijn uitgerust met een ATAG inductie kookplaat, combi magnetron, koelkast, vaatwasser en een afzuigkap.

De wanden in de woonkamer, hal, slaapkamers, zijn afgewerkt met vliesbehang in een neutrale kleur. Sommige wanden nabij de keuken zijn voorzien van wit spuitwerk. De plafonds worden voorzien van wit spuitwerk. De wand in het toilet boven de tegels is voorzien van spuitwerk.

Je mag de woning naar eigen smaak decoreren en inrichten. Het is toegestaan om de wanden te schilderen of te behangen. Deuren en kozijnen mogen niet geschilderd worden. En let op, bij het verlaten van het appartement dient de woning met witte wanden achtergelaten te worden.

De indeling van de badkamer staat weergegeven op de plattegronden. De badkamer is voorzien van een douchehoek met deur en een wastafel. Boven de wastafel hangt een spiegel.

Er is een hangend wandcloset en een fonteintje met toiletkraan.

De woningen in Cruquius zijn voorzien van een zeer duurzaam en energiezuinig klimaatsysteem. De grote voordelen: meer comfort tegen een lager tarief. Dit klimaatsysteem wordt geleverd en geëxploiteerd door NEXT NRG. Zij zijn dus uw toekomstig leverancier van verwarming, koeling en een comfortabel binnenklimaat. In het navolgende leest u meer over de werking, onderhoud en kosten van het klimaatsysteem.

Bekijk hier de tarieven van Klimaatgarant inzake de verwarming

Het klimaatsysteem bestaat uit vier componenten die samen zorgen voor verwarming en koeling, ventilatie, tapwater en duurzame stroom:

1. Verwarming en koeling
Uw woning is voorzien van vloerverwarming en -koeling. De hiervoor benodigde warmte en koude wordt aangevoerd door een centraal systeem van bodemlussen en een warmtepomp. De warmte en koude komt uw woning binnen via de inpandige techniekruimte. Uw woning is bij een buitentemperatuur van -10 °C te verwarmen tot minimaal 20°C. Op warme dagen is de woning te koelen tot enkele graden onder de buitentemperatuur.

2. Ventilatie
Uw woning is uitgerust met een ventilatiesysteem dat verse buitenlucht toevoert en gebruikte lucht afvoert. De toegevoerde lucht in uw woning is altijd minimaal 16 °C. De ventilatie-unit in de technische ruimte naast het appartement zorgt dat toegevoerde koude buitenlucht energiezuinig wordt opgewarmd door warme afvoerlucht. Met een afstand bediening kunt u de ventilatie tijdelijk hoger of lager zetten.

3. Tapwater
Uw woning heeft een tapwatervat van 150 liter water van 60° Het tapwatervat is onderdeel van de Warmtepomp en hangt in de technische ruimte. Ook heeft de woning een douche WTW die 40 – 50% warmte terugwint van het weggespoelde warme douchewater en is aangebracht in de douchegoot. Hierdoor verdubbelt de beschikbare hoeveelheid warmwater voor douchen. De tapwater installatie van de woningen met een warmtepomp heeft een voorraadvat van 150 Liter en een douche Warmte terugwinunit in de douchegoot.

4. Zonnestroom
Een deel van de appartementen in Cruquius beschikt over een aantal zonnepanelen die zijn opgesteld op het dak van het gebouw. De bijbehorende omvormer staat in uw techniekruimte. De opgewekte duurzame stroom wordt via uw eigen kilowattuurmeter terug geleverd aan uw elektriciteitsleverancier.

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Interesse maar nog niet helemaal zeker dat je wilt inschrijven? Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden jou op de hoogte van actuele aanbod en als er bijvoorbeeld een open huis is.








    *gemarkeerde velden zijn verplicht


    Lees hier ons privacy statement.